Tuesday 19 April 2016

6 LANGKAH UNTUK KEKALKAN USUS SIHAT




Sudah menjadi tabiat saya jika saya makan di kedai atau gerai,  sementara tunggu makanan yang dipesan sampai saya akan belek suratkhabar. Tup tup saya jumpa satu artikel yang menarik, bertepatan pulak dengan kempen detoks yang dilancarkan oleh Shaklee. Artikel mengenai kekalkan usus yang sihat di harian metro...So hari ni saya akan kongsikan 6 langkah untuk kekalkan usus yang sihat dengan anda semua.



6 LANGKAH KEKALKAN USUS SIHAT


1. Makan lebih serat


Kenapa kita kena makan lebih serat? kehadiran serat dapat membantu melembutkan najis serta dapat mencegah sembelit serta mengurangkan simptom gangguan penghadaman seperti buasir dan sindrom iritasi usus. Sumber serat di dalam makanan seperti roti mil penuh, beras perang, buah-buah dan sayur sayuran dapat membantu anda untuk mengekalkan usus yang sihat.



2. Banyakkan minum air



Serat bertindak seperti span yang menyerap air, tanpa cecair serat tidak dapat berfungsi dengan baik dan akan menyebabkan sembelit. Anda haruslah mengambil sekurang-kurangnya 8 gelas air sehari, dan pada bila-bila masa yang anda rasa dahaga. And kalo anda nak tahu air putih ni takde kalori tau!!



3.Hadkan pengambilan kafein




Minuman yang mengandungi kafien seperti kopi, kola dan minuman ringan boleh meningkatkan asid di dalam perut yang boleh lead kepada masalah pedih hulu hati. Dulu saya pon peminat tegar kafein ni, sekarang saya dah beransur hilang ketagih dengan pengambilan cinch tea mix shaklee :)




4.Dapatkan Pro dan Prebiotik secukupnya



Seperti yang kita tahu, dalam usus kita ni ade bakteria yang baik dan juga bakteria yang memudaratkan. So kita kena kekalkan keseimbangan antara keduanya.Macam mana nak kekalkan keseimbangan? jawapannya ambil makanan yang kaya dengan probiotik seperti yogourt , susu kultur dan makanan yang kaya dengan prebiotik seperti bijirin penuh dan bebeberapa jenis sayuran contohnya bawang dan lik.



5. Makan diet berkhasiat yang rendah lemak.




Burger, sosej dan kentang goreng adalah contoh makanan yang berlemak tinggi yang melambatkan proses penghadaman. Pengambilan makanan yang tinggi lemak boleh mempengaruhi komposisi bakteria usus! So makanlah makanan yang rendah lemak tau.




6.Banyakkan bersenam




Banyakkan aktiviti bersebam fizikal seperti berjalan, berlari dan menari ataupun sebarang senaman yang dapat meningkatkan kadar pernafasan dan denyutan jantung yang mana dapat juga memberi faedah kepada penghadaman anda. Ini dapat merangsang otot usus dan menyebabkan makanan diedarkan dengan lebih cekap melalui usus anda.


Itulah dia 6 langkah untuk kekalkan usus sihat. Actually ade satu lagi langkah yang boleh anda lakukan untuk kekalkan usus yang sihat iaitu dengan pengambilan vitamin. Macam saya semestinya saya consume vitamin shaklee. Nak tengok vitamin apa yang shaklee tawarkan untuk usus ni boleh KLIK SINI


oklah, kalo ade sebarang pertanyaan atau nak buat pembelian hubungi saya, ruzanna ditalian 012-5932706. Have a nice day ya :)





0 comments: