Friday 3 July 2015

Panduan harian yang mudah untuk pesakit slipped disk tulang belakang

Assalamualaikum, hai semua..

Bersiaran kita hari ni saya nak kongsikan sedikit panduan bagi pesakit slipped disk tulang belakang.. Panduan ni yang saya kena buat dan kena amalakan sebab saya pon salah seorang dari pesakit slipped disk tulang belakang (dalam entry saya sebelum ni ade saya kongsikan). Panduan ni actually doktor yang merawat saya yang bagi disamping panduan dari family saya. Semoga perkongsian saya ni bermanfaat untuk anda ye.

PANDUAN 1



Panduan pertama posisi duduk. Tengok gambarajah ade tunjuk posIsi yang betul untuk duduk. Macam saya bila time keje saya akan lapikkan penyandar di kerusi saya tapi yang flat punya la. Selain itu, bagi pesakit slipped disk macam saya, pastikan posisi mengahadap komputer selari dengan tangan dan badan anda, jangan terlalu rendah atau terlalu tinggi kerusinya. Next, make sure anda bangun dan berjalan seketika selaps 30-45 minit anda duduk. 


PANDUAN 2

Next panduan nak drive kereta. Yang ni saya sendiri pon terkadang telanggar pantangnye huhu. Tapi sedang cuba disiplinkan diri demi masa hadapan hehe. Kalo nak drive pastikan duduk rapat ye dekat kerusi lepas tu drive 30-45 mini then kena stop , berjalan atau rehat seketika barulah sambung balik drive. Macam saya kadang-kadang saya akan baring sekejap kat seat belakang untuk release muscle dalam 5 - 10 minit then baru saya sambung drive



PANDUAN 3

Yang ketiga elakkan angkat barang yang berat. Yang ringan bileh diankat tp harus dengan cara  dan posisi yang betul. Jangan sampai memudharatkan diri anda.  Kalo nak angkat juga yang berat akan membawa padah dan akan menyebabkan sakit anda menjadi lebih teruk.



PANDUAN 4


Panduan keempat bab makanan. Yang ni actually doktor kata tak de pon pantang larang bab makan tapi family saya suruh saya berpantang. Jangan makan makanan berangin seperti kekacang dan yang sejuk seperti buah tembikai. Pendek kata senang cerita macam oarang pantang bersalin la hehe.Tapi memang betul pon pernah sekali saya termakan sayur kubis akibatnya saraf saya sakit kalo bahasa orang kita sendi sakit menyucuk-nyucuk.. so please obey ya!



PANDUAN 5

Last but not lease yang kelima panduan nak bangun dari katil or tilam ika anda tidur dibawah. anda harus mengiring terlebih dahulu sebelum anda bangun. Jangan bingkas bangun tau. Bahananye memang sakit dik huhu. Kalo tidur atas katil lagi mudah.. mengiring then lunjurkan kaki kebawah lepas tu boleh bangun.

5 panduan ni sebahagian panduan yang paling basic yang perlu diamalkan oleh pesakit slipped disk tulang belakang seperti saya. Semoga bermanfaat untuk anda ye.





0 comments: