Thursday 15 October 2015

Bagaimana ibu hamil boleh kekal selesa ketika menaiki kapal terbang


Assalamualaikum.
Salam sejahtera semua. Sebelum ni saya dah kongsikan sedikit info mengenai selamatkah ibu hamil menaiki kapal terbang. Hari ni saya nak kongsikan sedikit tips bagaimana ibu hamil boleh kekal selesa ketika menaiki kapal terbang. Semoga info ini bermanfaat untuk semua.

#Tips 1

Duduk diam untuk jangka masa yang panjang boleh membuatkan tapak kaki dan buku lali ibu hamil bengkak dan kaki anda kejang. Bergerak-geraklah kira-kira tiga hingga empat minit setiap sejam supaya darah dapat beredar dengan baik. Berjalanlah di sepanjang lorong tengah pesawat dan buatlah senaman regangan yang mudah.

Duduk atau berdiri, regangkan kaki, tumit dahulu, dan perlahan-lahan tarik tapak kaki untuk meregangkan otot-otot betis. Apabila sedang duduk, pusingkan buku lali dan gerak-gerakkan jari kaki. Pusingkan bahu ke kedua-dua arah, pusingkan leher dengan menjatuhkan telinga ke bahu dan perlahan-lahan pusingkan leher ke depan dan ke belakang. Ulangi kesemua senaman ini 10 kali.


#Tips 2


Pilihlah tempat duduk bersebelahan lorong sekiranya boleh untuk memudahkan anda bangun dan membuat senaman-senaman tesebut. Untuk lebih selesa, ibu hamil boleh memilih tempat duduk premium atau di kelas pertama atau bisnes supaya ada lebih ruang untuk anda dan perut anda.

Jika kerusi di sebelah kosong, letak kaki di atas. Buka kasut, dan ingatlah bahawa tekanan dalam kabin boleh membuatkan tapak kaki anda bengkak semasa dalam penerbangan.


#Tips 3


Terbang juga boleh membuatkan ibu hamil ternyahhidrat kerana udara dalam kabin agak kering. Minumlah air sekerap mungkin untuk mengelakkan ternyahhidrat. 


#Tips 4


Terbang ketika sedang hamil boleh meningkatkan sedikit risiko mendapat masalah thrombosis (darah beku) dan urat simpul. Memakai stoking mampatan (stoking penerbangan) semasa menaiki penerbangan dapat membantu mengekalkan peredaran darah yang baik. Pastikan membeli saiz stoking yang sesuai dan pakai dengan betul. Pakai stoking tersebut sebelum bangun dari katil pada waktu pagi dan teruskan memakainya sehingga masuk tidur selepas penerbangan.

Jika ibu hamil nampak sebarang kebengkakan, lenguh-lenguh, lebam atau kemerahan pada kaki, terutamanya di bawah belakang lutut, dapatkan bantuan perubatan dengan segera. Ini boleh jadi tanda darah beku.


Langkah-langkah lain untuk ibu hamil kekal selesa ketika menaiki kapal terbang.

Maklumkan kepada kakitangan penerbangan bahawa anda sedang hamil dan tanya sekiranya anda boleh dinaik taraf ke kelas yang lebih tinggi di mana ruangnya lebih besar dan anda boleh mendapat layanan yang lebih istimewa.

Jika ini tidak dapat dilakukan, anda masih boleh menikmati penerbangan tanpa stres dengan cara:

·      1.   Tiba awal di lapangan terbang supaya anda mempunyai banyak masa untuk mendaftar masuk dan melepasi kawasan keselamatan lapangan terbang. Jika anda rasa anda perlu bergegas ke pintu pelepasan, anda tidak akan rasa tenang dan ini bukanlah permulaan yang baik.

·         2.Mintalah tempat duduk bersebelahan lorong dalam kapal terbang supaya mudah bagi anda untuk bangun dan meregangkan kaki atau untuk pergi ke tandas.

·         3.Pakai pakaian yang longgar dan selesa dan kasut yang selesa. Laraskan tali pinggang keselamatan di bawah perut, menyilangi pelvis anda.

·      4.   Pergilah ke tandas sebaik sahaja anda menaiki kapal terbang kerana bimbang kalau-kalau penerbangan tersebut terpaksa menunggu untuk berlepas dan anda tidak dibenarkan meninggalkan tempat duduk.

·        5. Minum banyak air masak atau air mineral dan jus buah-buahan. Jangan minum sebarang minuman yang boleh menyebabkan anda ternyahhidrat seperti teh, kopi dan alkohol.

·    

Sekian perkongsian saya, hopefully info ini membantu ibu-ibu hamil diluar sana. Stay tuned for my next entry ya .


0 comments: