Monday 15 June 2015

4 tips mudah kekal cergas di bulan puasa


Assalamualaikum, hai semua.

Ramadhan is just around the corner!!! Ha, macam-macam persiapan saya tengok kawan-kawan saya tengah buat nak sambut puasa ni tambah-tambah beli stok makanan hehe. Apapun saya nak mengucapkan selamat meyambut ramadhan al-mubarak kepada umat islam semua.

Actually entry kali ni saya just nak kongsi simple tips untuk kekal cergas di bulan puasa. Moga simple tips ini bermanfaat untuk anda ye..

 4 tips KEKAL CERGAS PADA BULAN PUASA

Berikut adalah 4 panduan untuk anda kekal cergas di bulan puasa.
·         Ambil makanan yang berkhasiat iaitu mengandungi karbohidrat, protein, vitamin, mineral serta sedikit lemak.
·         Lakukan aktiviti fizikal untuk meningkatkan metabolisme. Waktu yang sesuai untuk anda melakukan aktiviti fi zikal ialah ½ jam sebelum berbuka ataupun selepas makanan yang dimakan hadam.
·         Minum banyak air terutama air kosong. Ini untuk mengelakkan dehidrasi kerana badan kita memerlukan air yang banyak.
·         Elakkan mengambil minuman yang berkafein kerana ia boleh menghalang penyerapan zat-zat makanan oleh badan.

Cara lain yang boleh membantu anda kekal cergas ketika berpuasa adalah dengan pengambilan vitamin. Antara cadangan vitamin yang boleh diambil untuk kekal cergas ketika berpuasa ialah mighty 3 gem set Shaklee.



Apa fungsi minuman-minuman berkhasiat ini?

Energizing SoyProtein -  sumber protein tinggi yang akan membuatkan anda rasa kenyang yang lebih tahan lama.  

Meal Shakes - sumber multivitamin yang terbaik. Bila kita berpuasa, badan kita sebenarnya melalui proses detoksifikasi. Sementara detoksifikasi itu berlaku, Meal Shakes dapat memastikan badan kita mendapat bekalan nutrien baru yang mencukupi. 

Performance Drinks - minuman seperti isotonik tetapi tanpa gas. Ianya bagus dalam mengelakkan dehidrasi kulit sebab ia mengurangkan kehilangan bendalir dan menyokong tahap hidrasi lebih baik berbanding air. Ia akan seimbangkan proses kehilangan air dalam badan, dan justeru badan kekal rasa segar.  Dengan itu, anda tidak akan rasa mudah dahaga. Digalakkan juga diambil masa berbuka supaya cepat menyegarkan badan dari keletihan.

 boleh klik sini untuk testimonial saya sendiri.

TIP MENINGKATKAN PENGAMBILAN AIR


Walaupun berpuasa, kita perlu minum 6-8 gelas air sehari. Air penting untuk fungsi badan yang sempurna selain mencegah sembelit. Kekurangan pengambilan air boleh mengakibatkan keletihan. Jika boleh, utamakan air kosong. Namun begitu, anda juga boleh minum jus buah-buahan ataupun susu rendah lemak. Elakkan pengambilan air manis yang mengandungi pewarna dan perisa tiruan.

Selain daripada minum air, anda juga boleh meningkatkan pengambilan cecair dengan mengambil sup sayur. Berikut adalah beberapa cara yang boleh digunakan untuk meningkatkan pengambilan air:
·         Minum dua gelas air sewaktu berbuka. Ini termasuklah jus buah-buahan ataupun susu rendah lemak.
·         Minum 2-3 gelas air sebelum tidur.
·         Minum dua gelas air sewaktu bersahur.

 ok la moga perkongsian kali ini bermanfaat untuk kita semua.. untuk pertanyaan atau pesanan:

id:908559
012-5932706
zannahoney@yahoo.com
fb: hanee's wardrobe

0 comments: