Thursday 16 November 2017

KENAPA IBU MENGANDUNG KENA AMBIL VITAMIN?





Vitamin semasa mengandung  penting bukan sahaja untuk bayi semasa dalam kandungan, tetapi juga untuk ibu semasa nak bersalin nanti dan kesihatan bayi selepas dilahirkan. Antara kepentingan memakan vitamin kepada ibu mengandung ialah:

  • Keperluan nutrisi semasa mengandung lebih tinggi dari keadaan biasa
  • Ibu dan bayi kedua-duanya memerlukan nutrisi dan zat yang secukupnya bagi mengelakkan komplikasi atau sebarang masalah sepanjang kehamilan dan kelahiran selain untuk tumbesaran bayi yang sihat.
  • Ibu yang mempunyai sebarang penyakit atau kondisi seperti masalah pemakanan, terdedah kepada asap rokok, masalah darah (darah tinggi, rendah, anemia etc), penyakit kronik, sangat memerlukan vitamin ketika hamil bagi memastikan kedua-dua ibu dan anak dalam keadaan tidak berisiko.
  • Mengelakkan sebarang masalah kepada bayi seperti, kelahiran pramatang, kurang berat badan, kecacatan kelahiran



Antara vitamin-vitamin asas yang diperlukan oleh ibu mengandung ialah  b complex, vitamin c dan juga iron. Apakah fungsi vitamin-vitamin ini kepada ibu mengandung?

Vitamin B complex

Vitamin B dikatakan sangat penting untuk pembentukan tulang tengkorak anak di dalam kandungan. Ia juga lebih dikenali dengan vitamin anti stress yang mana boleh menenangkan perasaan ibu- ibu yang tertekan akibat alahan dan badan yang sudah berubah bentuk.

Vitamin C
Vitamin C ini adalah untuk meransang penyerapan zat besi dan asid folic. Ia juga mampu menguatkan imun anak dalam kandungan. Ada satu kajian yang dijalankan secara rawak, ibu-ibu yang tidak mengambil vitamin C semasa hamil berisiko untuk mendapat anak yang mengidap eczema.

Iron Tablet
Vitamin kecil yang berwarna coklat ini sangat busuk. he he.. Ini lah vitamin yang selalu di’skip’ kan oleh Ibu. Padahal inilah vitamin paling penting kerana ia vitamin untuk menambah darah. Jika kekurangan darah, ibu- ibu boleh pitam, pengsan dan berisiko untuk mengalami tumpah darah semasa bersalin.


Selain daripada vitamin di atas, ada beberapa lagi vitamin tambahan yang boleh diperlukan l oleh ibu mengandung.  Selalu sakit gigi atau kaki cramp misalnya adalah tanda kekurangan kalsium kalsium. Boleh ambil pil kalsium atau makan makanan yang mempunyai kalsium yang tinggi seperti susu, keju, kurma, badam  dan bayam.

Minyak ikan juga bagus untuk perkembangan otak bayi dalam kandungan. Ia juga membantu perkembangan mata bayi dalam kandungan. Namun suka diingatkan disini berhati- hati memilih minyak ikan yang berada di pasaran. Anda boleh rujuk ciri minyak ikan terbaik untuk minyak ikan yang bagus.


Vitamin Shaklee untuk ibu mengandung



Multivitamin VitaLea


  • Mengandungi 12 vitamin dan 7 galian dan ianya lengkap dengan iron formula.
  • Iron formula sangat penting bagi ibu yang mengadung dan menyusukan anaknya.
  • Kekurangan iron boleh membuatkan si ibu lemah, mudah nak pitam atau pengsan, Hb rendah dan sentiasa kelihatan pucat lesu.



B Complex


  • Lengkap dengan 8B iaitu keperluan tubuh yang sempurna ke atas vitamin B.
  • Suplemen B complex Shaklee mengandungi Folic acid, Biotin yang sangat penting untuk pembentukan darah dan kestabilan hormon .
  • Vitamin B dikatakan sangat penting untuk pembentukan tulang tengkorak anak di dalam kandungan.



Sustained Release Vit C


  • Sebiji vitamin C Shaklee bersamaan 7 setengah biji oren dan memenuhi keperluan vitamin C minima tubuh kita iaitu 500mg.
  • Ianya adalah sustained realese dan akan digunakan secara beransur-ansur mengikut keperluan badan kita.



Ostematrix


  • Kalsium sangat penting untuk pembinaan sel dan pembentukan tulang bayi.
  • Kalsium penting untuk darah membeku dengan sempurna.
  • Membaiki ransangan urat saraf, mengelakkan kekejangan otot, sakit pinggang, lenguh-lenguh dan kebas kaki/tangan terutama bagi ibu mengandung.
  • Kalsium juga penting untuk menstabilkan denyutan jantung dan tekanan darah tinggi



ESP – Protein (Energy Soy Protein)



  • ESP memberikan ibu tenaga dimana bagi mereka yang mengalami morning sickness yang agak teruk.
  • Protein ini juga membantu membekalkan asid amino yang bertindak membentuk otot dan organ bayi.
  • Keperluan protein sewaktu mengandung perlulah mencukupi bagi membantu pertumbuhan plasenta, uterus, penghasilan susu dan untuk membantu aliran darah ibu yang bertambah
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

PERTANYAAN ATAU PESANAN?

Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan tentang suplemen shaklee,  boleh terus hubungi saya di talian 012-5932706. Saya akan bantu anda untuk urusan pembelian dan seterusnya mendapatkan konsultasi, tips dan cara pengambilan yang tepat berdasarkan keadaan anda.

Anda juga boleh terus membuat pembelian secara online melalui E-Sell Shaklee dengan menggunakan kad kredit atau kad debit. Klik link di bawah, anda akan dihubungkan terus dengan website Shaklee.


Untuk response yang pantas anda juga boleh:





0 comments: