Friday 24 November 2017

5 TIPS MENJALANKAN PERNIAGAAN ONLINE




Dalam keadaan ekonomi sekarang ni, ramai peniaga memilih perniagaan secara dalam talian ataupun dikenali perniagaan online. Perniagaan secara online ini semakin mendapat tempat dan membantu para peniaga dari segi ‘penjimatan kos’ berbanding dengan berniaga di kioks ataupun di kedai.

Dibawah saya kongsikan 5 tips untuk menjalankan perniagaan secara online

5 TIPS MENJALANKAN PERNIAGAAN ONLINE

1) Produk

Pilih produk yang mudah anda nak jual secara online. Selalunya pemilihan produk dijual kebanyakkan bersifat popular dan juga produk yang memang well-build. Macam saya saya pilih prodk Shaklee untuk jualan online saya sebab memang trusted brand.


2)Modal

Modal memang penting untuk berniaga. Pilih perniagaan yang rendah modalnya seperti saya dengan Shaklee saya hanya bermula dengan modal RM 68 sahaja. Jika anda tiada modal, anda boleh menjadi ejen dropship untuk memulakan perniagaan.


3)Beli barang / cari supplier

Pembelian stok untuk perniagaan anda juga kenalah senang dicari. Sebab perniagaan online ni pantas dan memerlukan anda ada stok untuk dijual.

Contohnya seperti perniagaan Shaklee, jika tiada stok ditangan, anda boleh membuat pembelian terus secara online dan menghantarnya kepada pembeli.


4)Akaun bank

Nama pon perniagaan online so anda kena la da bank. Jika boleh akaun bank kita mempunyai transaksi yang boleh disemak secara online. Mudah nak track pembayaran daripada pelanggan.



5) Medium jualan

Last but not least, pastikan anda ada medium jualan ye untu memasarkan perniagaan anda. Antara medium online yang menjadi pilihan adalah seperti berikut:

-facebook
-intagram
-fab page
-blog


Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk anda.




0 comments: