Thursday 2 April 2015

Atasi masalah haid tidak teratur dengan GLA shaklee yang awesome

Punca utama haid tidak teratur




Kitaran haid yang tidak teratur yang dialami oleh sesetengah wanita tidak boleh dipandang remeh. Ini kerana kitaran haid yang tidak normal merupakan simpton awal wanita tersebut mempunyai masalah horman yang tidak seimbang.

ika dibiarkan berlarutan, ia mungkin akan menyebabkan sistem peranakan & pembiakan wanita itu menjadi kurang subur dan kesukaran untuk menimbang cahaya mata.

Menurut Pakar Perunding Perbidanan & Sakit Puan dan Rawatan Kesuburan, Pusat Rawatan islam (PUSRAWI) Dr. Adilah AhmatKitaran, "Kitaran haid seseorang wanita sebenarnya dipengaruhi oleh dua hormon iaitu ekstrogen dan progesteron. Kedua-dua hormon ini berperanan dalam proses penyediaan lapisan endometrium (lapisan dalam uterus/rahim) untuk kehamilan".

Haid yang normal bagi seseorang wanita itu ialah antara 25-35 hari. Kitaran ini dikira pada hari pertama wanita itu keluar darah sehinggalah sehari sebelum kitaran haid seterusnya. Ada sebahagian wanita mengalami kitaran haid yang panjang lebih daripada 35 hari yang disebut sebagai oligomenorea, manakala kitaran haid yang kurang daripada 21 hari disebut polimenore. Kitaran haid yang panjang iaitu oligomenorea boleh mengganggu kesuburan dan boleh menjadi punca menopaus sebelum masanya. Ini kerana haid tidak teratur terjadi akibat gangguan pada hormon yang boleh mengganggu fungsi ovari atau kilang telur wanita tersebut.

Menurut Dr. Adilah lagi, haid yan tidak teratur disebabkan adanya gangguan semasa proses pematangan dan pengeluaran telur. Gangguan inilah yang menjadi tanda-tanda seseorang wanita yang haidnya tidak teratur menghadapi masalah kesuburan. Haid yang tidak teratur menyebabkan peluang untuk hamil adalah sukar kerana ovulasi tidak berlaku pada pusingan haid tersebut.


Antara punca utama haid tidak teratur ialah:


#Hormon yang tidak seimbang

#Stress/Tekanan mental dan emosi
#Berat badan yang tidak seimbang/ideal (terlalu kurus atau gemuk)
#Pengambilan ubat-ubatan tertentu
#Kekurangan nutrisi penting
#Makanan yang tidak seimbang
#Menghidapi penyakit seperti aneroksia atau bulimia
#tempoh peneyembuhan dari penyakit atau pembedahan.



GLA Complex Shaklee dapat membantu mengatasi masalah haid tidak teratur.

GLA Complex Shaklee diekstrak daripada biji bunga Borage. Bunga borage ditanam secara organik di kawasan Saskatchewan, Kanada. GLA Complex Shakleesangat istimewa kerana kandungan GLA yang terdapat di dalamnya antara 17% hingga 25%. Yang mana kandungan asid lemak omega-6 lebih banyak dari EPO (Evening Primrose oil). GLA di dalam EPO hanya 7% hingga 20%. Apa yang menjadikan GLA Complex lebih  istimewa ialah setiap kapsul mengandungi lebih 300mg GLA yang digabungkan dengan minyak sunflower dan vitamin E.

Bunga borage


GLA atau nama panjangnya Gamma Linolenik Asid merupakan sejenis asid lemak Omega-6. Ia digunakan oleh badan kita untuk membentuk prostaglandin. Prostaglandin merupakan bahan berkesan berupa hormon yang membantu badan mengawalatur proses-proses badan yangg normal.

GLA inilah yang membantu membetulkan dan menstabilkan hormon bagi wanita yang kitaran haidnya tidak teratur. GLA juga boleh membantu meningkatkan kualiti lendir servik dan sekaligus menambahkan kesuburan seseorang wanita itu.

Jom tengok video kat bawah ni :) :


Haid Tidak Teratur Buat Dia Emo Sokmo, Suami Pun Bingung from iReach HD on Vimeo.

Antara kebaikan lain GLA Complex Shaklee .:
o    Membantu mengawal dan mengatur kitaran haid
o    Membantu meningkatkan kesuburan 
o    Melegakan PMS (sindrom pra-haid)
o    Membantu dalam menangani menopus
o    Menguatkan kuku dan rambut
o    Menjadikan kulit lebih sihat dan berseri-seri
o    Membantu menangani ekzema 
o    Melegakan simptom akibat artritis reumatoid
o    Mengandungi vitamin E untuk menguatkan dinding arteri
o    Menguatkan imuniti tubuh
o    Memperlahankan proses penuaan (awet muda)
o    Mengurangkan blood-clot yang boleh menyebabkan serangan jantung
o    Mengawal kencing manis dan darah tinggi
o    Mengawal kolesterol
o    Untuk fungsi saraf
o    Membantu menstabilkan hormon dalam badan dan mengatasi masalah kulit jeragat terutama bagi wanita selepas bersalin 
o    Membantu mengecutkan cyst


Untuk tempahan atau pertanyaan:
Id:908559

Fb: hanee’s wardrobe

0 comments: