Monday 25 April 2016

KEBAIKAN BERAS MERAH UNTUK MEMBANTU DIET MENURUNKAN BERAT BADAN


As promise, hari ni saya nak kongsikan satu lagi jenis beras yang boleh membantu anda diet menurunkan berat badan. Entry sebelum ni saya dah kongsikan kebaikan beras perang (KLIK SINI), so hari ni saya kongsikan kebaikan beras merah untuk diet anda.

Sejak berkecimpung dalam dunia diet menurunkan berat badan, baru la saya tau kewujudan beras merah ni. Kalo tak yang saya tau hanya beras putih dan beras basmathi je hehe. Jadinya jom kita tengok sedikit info mengenai beras merah ni.


Mengapa Beras Merah Baik Untuk Diet?

Beras merah merupakan salah satu sumber karbohidrat kompleks diamana proses pencernaannya berlaku secara perlahan-lahan sehingga membuatanda kenyang hingga berjam-jam. Kandungan serat pada beras merah 6 kali lebih tinggi daripada nasi putih biasa.


Manfaat beras merah

1. Beras merah memiliki nilai GI yang lebih rendah dari nasi putih biasa,
2. Melancarkan sistem pencernaan.
3. Mengawal paras kolestrol jahat.
4. Mengurangkan risiko kanser usus.
5. Mengurangkan risiko buasir dan risiko iritasi pada usus.


Selain manfaat di atas, berikut ini beberapa manfaat beras merah untuk kesihatan selain :



Mangan


Mangan membantu penghasilan tenaga dari protein dan karbohidrat, serta membantu pembuatan asid  lemak yang penting bagi sistem saraf. Mangan juga berfungsi untuk membantu pembentukan kolesterol sihat.


Magnesium


Magnesium, selain menguatkan tulang, juga menjadi sebahagian dari 300 enzim di dalam badan, termasuk enzim yang mengatur penggunaan insulin, yang berperan dalam penyakit diabetes. 


Serat


Kandungan serat yang tinggi akan mempercepatkan proses pencernaan makanan dalam usus. Selain itu , beras merah juga kaya selenium yang dapat mengurangkan  risiko kanser. Beras merah juga meningkatkan metabolisme dan membuat anda merasa lebih kenyang untuk waktu yang lama.


Kesihatan wanita


dengan pengambilan 6 portion beras merah seminggu adalah  sangat baik untuk wanita pasca-menopause yang menghadapi masalah  kolesterol, tekanan darah tinggi, dan gejala penyakit jantung.





Dah tau kebaikan beras merah ni kan, macam mana ia membantu diet anda menurukan berat badan. Selain melakukan senaman, anda haruslah mengawal pemakanan. Amalanlah diet yang sihat ye.


Panjang lak membebel.. semoga perkongsian saya kai ni bermanfaat untuk anda…

0 comments: