Friday 4 March 2016

PENYAKIT GOUT DAN VIVIX SHAKLEE

PENYAKIT GOUT DAN VIVIX SHAKLEE




Penyakit Gout ialah salah satu bentuk artritis yang diakibatkan oleh pengumpulan hablur-hablur asid urik pada sendi-sendi. Penyakit ini terlalu menyakitkan dan dalam kebanyakan kes, hanya menjejaskan satu sendi (monoartritis), khususnya ibu jari kaki. 

Istilah “gout” berasal daripada perkataan bahasa Latin, “gutta” yang bermakna ‘setitis’, disebabkan kepercayaan ketika itu bahawa gout diakibatkan oleh titis humor-humor yang mengerikan dan yang mungkin berkait dengan ketul-ketul mendapan urat.


TANDA-TANDA PENYAKIT GOUT

1.   Penyakit gaut kebiasaanya menyerang ibu jari kaki (lebih kurang 75% daripada semua serangan pertama). Ibu jari kaki akan menjadi merah, panas, bengkak dan tersangat sakit.
2.   Sendi yang diserang menjadi bisa sehinggakan geseran dengan selimut pun begitu menyeksakan.
3.   Sakit mungkin berlarutan berhari-hari, atau sekurang-kurangnya 1-2 minggu untuk reda jika tidak dirawat.
4.   Gout boleh menyerang sendi-sendi lain seperti buku lali, lutut, pergelangan tangan dan jari.
5.   Benjolan akan timbul dekat sendi serta cuping telinga yang disebabkan oleh timbunan asid urid yang mungkin kelihatan seperti kapur
6.   Pengumuhan air kencing yang lebih banyak dan kerap.

Jika anda mengalami salah satu atau beberapa tanda tanda gout diatas, anda boleh dapatkan pemeriksaan lanjut di klinik atau hospital

Penyakit gout ini juga boleh berlaku dalam keadaan tiba- tiba dan tanpa mempunyai sebab yang ketara. Tetapi dalam keadaan tertentu juga, serangan penyakit gout juga boleh berlaku iaitu kekurangan air dalam tubuh bila makan secara berlebihan, minum air beralkohol,kecederaan pada sendi dan juga selepas pembedahan.


MAKANAN YANG PERLU DIELAKKAN OLEH PESAKIT GOUT

1.   Organ dalaman seperti hati, paru-paru, ginjal & otak

  

2.Ikan bilis, kembung & sardine

3.   Daging cincang


4.   Ekstrak daging , ragi dan kiub rebusan daging


5.   Makanan bercengkerang seperti ketam, udang & kerang





VIVIX SHAKLEE & GOUT




VIVIX – Melindungi DNA, memperbaiki DNA, memberi impak positif kepada pengawalan genetik, menggalakkan pembentukan mitokondria di dalam sel, melambatkan pembentukan protein AGE yang menyebabkan kerosakan sel.


TESTIMONIAL GOUT & VIVIX SHAKLEE



“ ayah menderita gout berpuluh-puluh tahun… painkiller dan ubat gout jadi peneman setia… sejak amalkan vivix Shaklee, gout dah menjengah lagi..” – Pn Zarith Sofia-



Sebarang pertanyaan atau pesanan:
Ana
012-5932706


0 comments: