Thursday 2 July 2015

Dapur gas atau multicooker?

Assalamualaikum salam sayang semua apa khabar.. Harapnye anda sihat dan gembira selalu.. Sebenarnya kali ni entry saya just nak share tentang pengalaman saya guna dapur elektrik iaitu multicooker dan induction cooker versus guna dapur gas.

Sebenarnya sebelum ni saya biasa memasak pakai dapur gas aje.. Beralih arah guna dapur elektrik ni bukan sebab nak bergaya tapi sebab tauke kedai gas tak dapat nak anta tabung gas masa gas saya habis.. Nak angkat saya tak larat dan memang tak boleh pon sebab saya masih lagi dalam proses recovery lagi nanti jenuh doktor babab saya hehe..

Jadi tanpa segan silu saya ke supermarket beli multicooker.. Apa yang best multicooker ni? Yang best saya boleh masak masakan rebus, tumis, goreng dan stim.. Nama pon multicooker kan .. Tapi yang tak bestnya tak boleh nak buat masakan bakar.. 


Tengok gambar yang sebelah kanan tu multicooker saya tengah menggoreng udang time ni hehe.. Yang sebelah kiri tu warna putih namanya induction cooker.. Yang ni saya tak beli, saya ambik kat umah mak lepas mak izinkan hehe.. Masak pakai induction cooker ni perlukan periuk khas.. Naseb la masa beli tu dapat free pot nye.. Saya tengah mencari lagi pot lain yang sesuai nak guna atas induction cooker ni.. Basicly masak pakai induction ni senang sangat pilih je button nak masak soup ke, fry ke, stir fry ke, boil ke.. Dan kelebihan lain cepat boil air nye lepas tu bahagian pot yang x de masakan x panas pon bila pegang.. Konon macam kebal la hehe.. Yang tak best nye sama macam multicooker tak boleh nak masak masakan bakar kecuali kalo bakar atas frying pan yang sesuai la.. Saya tak beli lagi so saya rasa tak best la huhu..

Dan sejak guna dapur letrik ni saya dah tak ingat nak tepon tauke gas suh anta gas.. Nanti-nantila beli gas sebab naik syok la pakai nye.. Tentang bill letrik tak tau la ade kenaikan atau tak kita tunggu bil letrik sampai nanti saya akan update lagi ye..


Pokok pangkalnya , pada pendapat saya guna la cara apa pon nak masak janji ade keinginan nak masak ye tak . Dah banyak melabun ni nanti saya akan update lagi ye kisah dapur letrik ni lagi..

Stay tuned



2 comments:

yoorinmelacolea said...

yesza..say yes to multi cooker.. hehee. sebab mudah pakai multi cooker. nak buat steamboat pon best.. btw kena ada oven laa ek kalau nak grill ke bakar2 ni.. =) selamat memasak

Unknown said...

hehe.. nak pegi cari pan yang boleh match dengan induction senang bleh bakar atas pan aje .. kalo tak de memang kena cari oven.. yezza sis selamat memasak juga :)