Wednesday 4 March 2015

KENAPA BADAN MUDAH LETIH DAN MALAS?

KENAPA BADAN MUDAH LETIH DAN MALAS?
Credit gediq.com






1. Sensitiviti Elektrik

Terasa seperti tidak cukup tidur, sakit kepala, pening dan penat boleh disebabkan kerana kamu di kelilingi alat-alat elektrik. Ada fakta menyatakan bahawa sensitiviti elektrik mempengaruhi 35% terhadap populasi dunia. Sensitiviti elektrik mempengaruhi sistem semulajadi badan. Tanpa di sedari penyebabnya adalah seperti meletakkan telefon bimbit di sisi katil,penggunaan pengering rambut melebihi 10 minit, meletakkan jam digital bersebelahan ketika tidur dan terlalu dekat dengan skrin komputer.

Cara mengatasi :

- badan letih akibat sensitiviti elektrik ialah gantikan digital kepada jam analog, guna monitor komputer jenis LCD, alihkan alat-alat tanpa wayar ke bilik berasingan.



2. Diabetes tanpa Sedar

Menurut pakar pemakanan, diabetes terjadi apabila terdapat banyak gula dalam darah yang tidak diperlukan oleh tubuh.  Simptom diabetes ialah kencing kerap dan cepat dahaga badan pula menjadi mudah letih dan lemah.

Cara mengatasi :
- masalah badan letih disebabkan Diabetes ialah cuba ke klinik untuk mendapatkan rawatan dan memastikan adakah anda berkebarangkalian mengidap diabetes, lakukan ujian darah untuk mengukur tahap gula dalam darah. Ketagihan memakan makanan yang manis dan berlemak sebelum kedatangan haid juga antara petanda kamu mengalami ketidakseimbangan kadar gula dalam darah.

Cadangan : makan ALFALFA 4biji sehari after lunch. 





·         Alfalfa membantu menurunkan kadar gula dalam tubuh kita,serta seimbangkan hormon. 
·         Bukan itu sahaja, Alfalfa juga mengawal berat badan kita dengan cara membuang toksik dalam tubuh dan menerutralkan asid dlm tubuh kita, buang angin dlm tubuh dan perbaiki proses penghadaman.
·          Yg paling bagus, Alfalfa mengandungi zat keperluan harian.



3. Makan Tengahari

Makan yang tidak menentu dan tidak teratur menyebabkan kita mudah marah dan keletihan. Amalan pemakanan yang tidak teratur mempengaruhi tindak balas imunisasi yang mengurangkan amaun tenaga dalam badan. Makan tengahari tidak harus diambil terlalu berat kerana mendorong perasaan malas dan mengantuk.

Cara mengatasi :
- badan letih ialah makan tengahari bukan untuk mengenyangkan tetapi untuk meneruskan aktiviti seterusnya. lebih baik mengambil makanan berat ketika bersarapan dan jangan sesekali meninggalkan sarapan anda. Elakkan lauk pauk yang berlemak dan berkolestrol.



4. Masalah Ginjal

Masalah ginjal boleh menyebabkan anemia (kurang darah merah) seterusnya membawa keletihan.

Cara mengatasi :
-  Elakkan pengambilan kafien dan alkohol dan banyakkan mengambil makanan berkhasiat seperti sayur-sayuran, buah-buahan,ikan dan rumpai laut.



5. Kekurangan Zat Besi dan Vitamin B12.

Kekurangan zat besi dan vitamin B12 boleh membawa kepada penyakit anemia. B12 pula berfungsi dalam sisitem darah iaitu membantu membawa oksigen ke serata badan. Manakala zat besi untuk penghasilan darah merah.Tanda-tanda pengidap anemia ialah kulit kelihatan kekuningan, tetapi jika kamu letih dan cepat emosional cubalah mengambil vitamin B12.

Cara mengatasi :
- masalah badan letih jika kekurangan zat ialah dengan mengambil vitamin tambahan seperti multivitamindan sebagainya.
 
  Cadangan : makan B COMPLEX 1 biji sehari selepas breakfast.



·         mencegah kerosakan urat saraf
·         membantu pembentukan sel darah merah
·         melancarkan metabolisme sistem tubuh
·         mengubah karbohidrat, protein dan lemak kepada tenaga


6. Cara Senaman

Senaman memang bagus untuk badan namun jika waktu yang dilakukan itu tidak kena boleh menyebabkan keletihan kerana kamu kurang tenaga dan kesan pada keesokan harinya.

Cara mengatasi :
- badan letih ialah dengan bersenam seperti berlari,berjalan atau aerobik diwaktu pagi dan pada malam hari boleh lakukan senaman seperti berjalan sekeling rumah atau yoga. Ini Dapat melegakan minda dan otot-otot. Jika kepenatan, lakukan sahaja senaman ringan sekitar 30 minit yang mampu meransang tenaga dalam badan.



7. Tekanan

Anda mengalami tekanan mungkin di sebabkan masasah-masalah seperti berikut iaitu kurang motivasi, tiada keinginan terhadap seks, dan juga mengalami turun naik berat badan yang tidak seimbang.

Cara mengatasi :
- Badan letih akibat tekanan boleh di pulihkan dengan berjumpa doktor pakar mengambil antidepressants, sesi terapi atau kedua-duanya. Cognitive behavior theraphy (CBT) boleh membantu mengubah cara pemikiran seseorang. Dengan membantu mengubah fokus otak melalui tabiat baru. CBT membantu kamu mengawal stress dan tekanan. Therapi ini selalunya dilakukan seminggu sekali selama 6 minggu.


Cadangan saya : makan B COMPLEX untuk hilangkan stress dan juga minum 1 sudu ESP untuk bagi tubuh kita protein yang cukup.




ESP SHAKLEE ni bagus utk mengembalikan tenaga...Protein adalah sumber tenaga untuk tubuh kita. tak cukup protein,sedikit sebanyak memang kita akan rasa lesu tak bermaya.


Nak order atau tanya berkenaan produk Shaklee? Hubungi maklumat tertera:

Id:908559
012-5932706
Fb: Hanee’s wardrobe





0 comments: