Sunday 4 January 2015

4 jenis makanan membantu mengurangkan sakit sendi

Assalamualaikum hai semua.. Salam satu malaysia salam sayang hehe.. Hari ni nak kongsi sikit 4 jenis makanan yang dapat membantu mengurangkan kesakitan sendi.. 

4 jenis makanan tersebut ialah:

1. Ikan
Kandungan minyak ikan di dalam ikan laut dalam kaya dengan kandungan omega yang terbukti dapat melegakan sakit sendi dan kebas yang disebabkan oleh rheumatoid arthritis. Asid lemak omega ini juga mampu untuk melindungi tulang rawan daripada menjadi haus.
2. Soya
Kacang soya mempunyai banyak khasiat yang bernilai, antaranya ialah ianya bersifat anti-radang dan kaya dengan isoflavone. Pengambilan soya secara konsisten mampu untuk mengurangkan masalah keradangan di bahagian sendi. Antara contoh makanan yang berasaskan soya adalah tempe dan kicap.
3. Buah-buahan
Anda boleh tambahkan pelbagai buah-buahan yang kaya dengan vitamin C ke dalam menu harian. Ini kerana vitamin C akan membantu dalam proses pembuatan kolagen, di mana kolagen dalam tulang adalah sedikit bagi mereka yang mempunyai masalah sakit sendi. Contoh buah-buahan yang kaya dengan vitamin C adalah mangga, oren, betik, dan kiwi.
4. Rempah dan Herba
Rempah dan herba bukan sahaja untuk menyedapkan masakan, tetapi ada banyak khasiat yang berada di dalamnya. Antaranya ialah ianya bersifat anti-radang dan mampu untuk mengurangkan sakit sendi.

Atau alternatifnya anda boleh mengambil vitamin shaklee.. Antara set yang terkandung dalam set sendi shaklee adalah seperti berikut:


Kaedah 1 : Mengekalkan tulang rawan yang sihat

Advanced Joint Health Tabletmemberikan manfaat kepad sendi dalam tiga(3) cara :
(i) menyokong keselesaan sendi
(ii) memelihara tisu penyambung yang sihat
(iii) meningkatkan kesan kusyen

Kaedah 2 : Mengurangkan inflamasi

Omega Guard Shaklee adalah omega3 yang  melambatkan degradasi tulang rawan. ia boleh mengurangkan reaksi keradangan dalam sendi-sendi..jadi ia boleh membantu mengurangkan gejala-gejala dalam penyakit sendi. omeg- juga bertindak sebagai pelincir. ia membantu kita untuk bergerak dengan lebih bebas.

Kajian terkini menunjukkan pengambilan asid lemak omega3 bersama glukosamina dapat meningkatkankesihatan sendi daripada mengambil glukosamina sahaja. 

Kaedah 3 : Mengekalkan sel tulang yang sihat


Ostematrix Kalsium penting untuk kesihatan tulang, otot dan ligamen. Magnesium pula diperlukan untuk mengasimilasikan kalsium ke dalam tulang dengan mencegah pembentukan kalsium dalam tisu-tisu lembut dan sendi-sendi. 

Ramai orang mengambil terlalu banyak kalsium tetapi tidak cukup magnesium. Kajian menunjukkan pengambilan kalsium berlebihan bukan sahaja membantu menguatkan tulang temulang tatapi juga membantu mengurangkan gejala osteoarthritis.


Nak tempah atau nak tanya? Boleh hubungi:
Id:908559
012-5932706
zannahoney@yahoo.com
Fb page: hanee's wardrobe
Fb: nor ruzanna hanee

0 comments: